zondag 9 januari 2011

Peuterstage


Het is fantastisch om de peuters bezig te zien. Het ontdekken van verschillende materialen, het spelen met verschillende speelgoed, het verzorgen van Jules de klaspop, luisteren naar de spannende verhalen van de juf,... Ik heb veel geleerd uit het peuterproject. Het verschil tussen de peuterklas en het 2de kleuter is zeer groot. De peuters hebben nog bij zoveel handelingen en activiteiten hulp nodig, hun jasjes uitdoen, toiletbezoek, drank en koekmomentje, boekentasjes maken, knutselactiviteiten, opruimen,... Ik heb 3 activiteiten overgenomen van de juf. Ik heb gekozen voor een beeldactiviteit, een bewegingactiviteit en een verhaal voorlezen. Ik heb het verhaal van "Rikki wil een kerstboom" voorgelezen. De peuters waren geboeid tijdens het vertellen van het verhaal en ze herhaalden vaak wat er verteld werd. Als beeldactiviteit heb ik de peuters laten experimenteren met verf en dreft, daarna heb ik met een kartonnen ster een afdruk gemaakt. Deze ster konden ze latere in de kerstboom hangen. Als bewegingactiviteit heb ik de peuters vrij laten spelen. Ik heb overal materiaal rondgelegd die te maken had met het BC "kerstmis". De peuters vonden het zeer leuk om met de verschillende materialen te spelen, en gebruikten hun fantasie tijdens het spelen. Als rustgevende activiteit na de bewegingactiviteit heb ik mijn Tik Tak huisje een boven gehaald. De peuters keken geboeid naar de Tik Tak. Nadat ik zelf de Tik Tak had gespeeld, heb ik de kleuters één voor één zelf eens laten spelen. Elk om de beurt mocht er een peuter tot bij mij komen. De peuters vonden dit zeer leuk.


Wanneer ik geen activiteit moest geven heb ik de juf geholpen. Ik begeleide de peuters naar het toilet, hielp bij de drank en koek momentjes, jasjes aan en uitdoen, ik heb geholpen om de kerstwerkjes af te krijgen. Ik heb gezien dat dit niet zo simpel is om een knutselwerkje te maken samen met de peuters. Ze kunnen een knutselwerkje nog niet zelfstandig afwerken. Er gebeuren onvoorziene dingen, er gaat veel tijd verloren met drank en koek momentjes, jasjes uitdoen, jasjes aandoen, een ongelukje, maar je moet ook rekening houden dat er af en toe enkele peuters afwezig zijn.


Het was zeer leuk om in het peuterklasje te staan. De peuters zijn heel aanhankelijk, open en leergierig. Jammer dat het al na een weekje voorbij was, voor mij mocht het gerust nog een beetje langer duren. Maar ik heb gemerkt dat je in zo een korte tijd toch al een band kan opbouwen met de peuters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten