zondag 9 januari 2011

Boek "aan tafel"


"AAN TAFEL" van Wilma Degeling en Veronica Nahmias. Dit is het boek die ik gebruikt heb tijdens mijn stage in de 2de kleuterklas. Het is een mooit boek, maar misschien iets te lang voor de kinderen uit de 2de kleuterklas. Daarom hebben mijn stagepartner en ik enkele prenten uitgekozen die we aantrekkelijk vonden voor de kleuters en het verhaal wat ingekort. Het was fantastisch om de kleuters zo geboeid naar het verhaal te zien kijken en luisteren. Ze keken heel aandachtig naar de prenten, en wanneer zei zelf het verhaal mochten vertellen waren ze zeer enthousiast. Ze lieten hun fantasie de vrije loop en met veel woorden probeerden ze het verhaal te vertellen. Soms verdelden ze hoe ze zich voelden op dat moment, en wat ze eens hadden meegemaakt en had het eigenlijk niets meer met het verhaal te maken. Het verhaal is heel herkenbaar, iedereen gaat aan tafel, waardoor het de kleuters aanzet om dingen uit hun eigen leefwereld te vertellen. Maar in de tweede kleuterklas is de verkorte versie beter. Voor de eerste kleuterklas zou ik een ander boek kiezen, de prenten zijn te druk voor kinderen uit de 1ste kleuterklas. Voor een 3de kleuter zou ik het originele verhaal gebruiken en dit helemaal vertellen.

Het is zeker een aanrader, ik zou zeggen lezen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten